pomoc
Zespół Szkół Technicznych we Włocławku

ERASMUS+ / podsumowanie I części projektu


22.11.2021 13:00
ERASMUS+ / podsumowanie I części projektu
ERASMUS+ / podsumowanie I części projektu
 
Za nami pierwsza część realizacji praktyk zagranicznych dla uczniów technikum w Zespole Szkół Technicznych we Włocławku w ramach programu ERASMUS+.
 
W dniu 17 września 2021 r. grupa 26 uczniów Zespołu Szkól Technicznych we Włocławku wraz z trzema nauczycielami rozpoczęli swoją wielką przygodę w ramach Projektu ,,Nauka klucz do świata”. Projekt obejmował praktyki zawodowe uczniów ZST w ramach programu Erasmus+. Biorący udział w projekcie wyjechali do Hiszpanii, by podnosić swoje kompetencje zawodowe podczas zajęć w Rent Space w Valencii. W projekcie wzięli udział uczniowie technikum mechatronicznego, informatycznego i reklamy. Praktyki zawodowe trwały dwa tygodnie i zakończyły się 1 października.
 
Realizacja praktyk zawodowych odbywała się w języku angielskim, zajęcia były prowadzone przez wykwalifikowanych wykładowców. Zajęcia dla kierunku technik mechatronik prowadził Garin Escorcia Ariza,  z reklamy Jose Antonio Alvarez, a dla informatyków Lucka Lindić. Uczestnicy realizowali program praktyk zawodowych dostosowany do profilu kształcenia.
 
Uczniowie mechatroniki poznawali elementy kodowania i programowania, tworzyli zabezpieczenia działające na hasło lub kartę. Pisali programy, które pozwalały m.in. na odtworzenie muzyki i połączenie dźwięków z efektami świetlnymi. Uczniowie programowali ekrany led służące do wyświetlania napisów/reklam, programowali również czujniki wody. Pracowali na zestawach ARDUINO, które stanowią osobny świat bazujący na oryginalnych płytkach włoskiego producenta oraz ich niezliczonych klonach. Możliwości tej platformy są ogromne, świadczy o tym potężna oferta dedykowanych nakładek, zwanych Arduino Shield, a także doskonale przygotowane środowisko programistyczne (Arduino IDE) i standard wyprowadzeń, z którego korzystają dziesiątki producentów elektroniki z całego świata. Uczniowie informatyki pracowali w języku HTML tworząc własny sklep internetowy. Zajmowali się przygotowaniem reklam i stron internetowych pod kątem technicznym i graficznym. Przygotowali biznes plan sklepu internetowego. Korzystali z platformy Jetbrains, która oferuje kompleksowe rozwiązania dla zespołów programistycznych i projektów. Space to w pełni zintegrowane środowisko zespołowe, łańcuch narzędzi, który łączy proces tworzenia oprogramowania, komunikację i zarządzanie projektami. Uczniowie z kierunku reklamy zajmowali się tworzeniem  i  wypromowaniem w mediach społecznościowych marki własnej. Samodzielnie tworzyli miejsce do sprzedaży swoich produktów w sieci. Praktykanci tworzyli szablon sklepu w specjalistycznym programie dedykowanym dla e-handlu.
 
Wszyscy uczestnicy wyjazdu mogli aktywnie nabywać umiejętności samodzielnego funkcjonowania w życiu codziennym na terenie innego kraju. Samodzielnie docierali na zajęcia  korzystając  ze środków  komunikacji miejskiej. Z pomocą przychodziły im aplikacje takie jak Google Maps  oraz ich cechy osobowościowe, takie jak odwaga i umiejętności interpersonalne.
 
Właściwa organizacja czasu wolnego pozwoliła uczestnikom poznawać kulturę i sztukę Walencji. Popołudniami był czas przeznaczony na zwiedzanie muzeów, w tym Muzeum Sztuk Pięknych w Walencji, gdzie można było zapoznać się z wyjątkowymi kolekcjami malarstwa hiszpańskiego ,,starych mistrzów”, autoportretem Diego Velázqueza oraz portretem Joaquina Candado Francisco Goya. Weekend przeznaczono na poznanie walorów przepięknego Miasteczka Sztuki i Nauki - Ciudad de las Artes y las Ciencias. Kompleks zaprojektowany przez znanego hiszpańskiego architekta – Santiago Calatrava. Z kolei Muzeum Nauki Księcia Filipa, to miejsce w którym prezentowane są najważniejsze osiągnięcia naszej cywilizacji. Muzeum pełne było paneli informacyjnych, zdjęć, filmów, pokazów oraz przestrzeni, w których każdy mógł samodzielnie przeprowadzić rozmaite eksperymenty. Do aktywnego programu wyjazdu należy również zaliczyć udział w pokazie filmowym 4D w kinie El Hemisfèric – secret of the Universe, czy zwiedzanie El Oceanogràfic  - największego oceanarium w Europie.  Sprzyjająca pogoda zachęcała również do aktywnego wypoczynku na plaży Playa de la Malvarrosa, która  znajduje się na północ od portu w Walencji. Plaża graniczyła z piękną promenadą i ulokowaną tam „La Pepica”, restauracją działającą od 1898 roku, w której jadali członkowie rodziny królewskiej, a także wielu znanych hiszpańskich i zagranicznych osobowości np. Ernest  Hemingway. Do kolejnych atrakcji zaplanowanych dla uczestników praktyk wpisało się także zwiedzanie areny walki byków corridy de toros i muzeum walki byków, które jest jednym z najważniejszych w Hiszpanii. Pobyt w Hiszpanii został zakończony rejsem po jeziorze Albufera, podczas którego można było podziwiać rezerwat ptaków i pola ryżowe.
 
Udział uczniów Zespołu Szkól Technicznych we Włocławku w ramach Projektu ,,Nauka klucz do świata” obejmującego praktyki zawodowe uczniów w ramach programu Erasmus+ był wyjątkową okazją do podniesienia kompetencji zawodowych oraz interpersonalnych. Projekt dał  możliwość sprawdzenia także umiejętności językowych. Uczniowie technikum poznali tajniki pracy w swoich zawodach w innym kraju. Uzyskali możliwość wykorzystania posiadanej wiedzy i nabycia nowych, kluczowych kompetencji zawodowych. Mobilność na rynku praca stała się dla nich oczywista i nie stanowi już bariery. Jest to kompetencja niezwykle pożądana na rynku pracy. Dzięki udziałowi w projekcie uczniowie mieli niezwykłą okazję poznać kulturę i sztukę regionu Walencji. Udział uczniów Zespołu Szkół Technicznych w projekcie był sukcesem ich samych, ale także całej społeczności szkolnej. Zdobyte umiejętności z pewnością zaprocentują w obszarze większej konkurencyjności na rynku pracy. Pozytywne relacje z pobytu zachęcą społeczność uczniowską naszej szkoły do nieustannego podnoszenia kompetencji zawodowych. Przed nami kolejny wyjazd grupy 38 uczniów już w przyszłym roku!
 
Organizatorzy