pomoc
Zespół Szkół Technicznych we Włocławku

Remont szkoły

Modernizacja Zespołu Szkół Technicznych we Włocławku w latach 2022 – 2024

ostatnia modyfikacja: 04.09.2024

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć szkoły sprzed remontu...:

...oraz fotorelacji z przebiegu remontu:

Fotogaleria część 1
Fotogaleria część 2
Fotogaleria część 3
Fotogaleria część 4
Fotogaleria część 5
Fotogaleria część 6
Fotogaleria część 7
Fotogaleria część 8
Fotogaleria część 9
Fotogaleria część 10
Fotogaleria część 11
Fotogaleria część 12
Fotogaleria część 13
Fotogaleria część 14
  1. Przedmiot zadania inwestycyjnego
    Przedmiotem zadania inwestycyjnego jest rozbudowa, przebudowa i dostosowanie dla osób niepełnosprawnych oraz budowa drugiej części ogrodzenia nieruchomości Zespołu Szkół Technicznych we Włocławku przy ul. Ogniowej 2.  
  2. Inwestor
    Gmina Miasto Włocławek
    87-800 Włocławek, Zielony Rynek 11/13
  3. Autor projektu remontu
    Projekt remontu szkoły wykonała firma POL-INWEST Andrzej Szajdziński, 62-800 Kalisz, ul. Poznańska 21/122. Projekt wykonano w sierpniu 2020 roku.
  4. Wykonawca remontu
    Konsorcjum firm:
    KA-BO Borkowski Spółka Komandytowa, ul. Płocka 28B, 87-800 Włocławek – lider konsorcjum;
    Zakład Budowlany MS-BUD Sp. z o.o. ul. Zielna 41H, 87-800 Włocławek – członek konsorcjum.
  5. Koszt i termin wykonania remontu
    Całkowita cena oferty brutto: 26 271 570 zł + 89 913 zł (dokumentacja)
    Rozpoczęcie prac budowlanych: 20 października 2022 r.
    Czas trwania robót inwestycyjnych: 20 miesięcy
    Zakończenie prac: 30 czerwca 2024 r.
    Otwarcie budynku dla uczniów: 2 września 2024 r.
  6. Link do przetargu i dokumentacji technicznej
  7. Schematy szkoły przed i po remoncie
    • Przejdź do
      schematów budynku

  8. Opis zakresu modernizacji
    Przekazanie Wykonawcy budynku szkoły nastąpiło 20 października 2022 roku. Termin wykonania wszystkich prac remontowych wynosił dwa lata i upłynął w 2024 roku. Rozpoczęcie remontu szkoły przypadło dokładnie w 100. rocznicę rozpoczęcia budowy obecnego budynku dydaktycznego szkoły. Projekt budowy szkoły wykonał w 1922 roku prof. Franciszek Krzywda-Polkowski, kierownik Pracowni Technicznej Sekcji Odbudowy w Ministerstwie Robót Publicznych w Warszawie. Zakończenie prac remontowych, które miało miejsce w 2024 roku, przypadło również w 100. rocznicę zakończenia budowy szkoły w 1924 roku. To wyjątkowy zbieg okoliczności i faktów oddający należny hołd historii, bogatego dorobku i tradycji Szkoły Technicznej we Włocławku.
  9. Poprzednie prace budowlano-remontowe szkoły:
    • 2008-2009 - wymiana pokrycia dachu i remont II piętra (7 sal informatycznych, korytarz i zaplecza)
    • 2012-2013 - budowa boiska ORLIK wraz z zapleczem sportowym w budynku szkoły (październik 2012 - sierpień 2013)
    • 2013-2015 - budowa sali gimnastycznej (marzec 2013 - styczeń 2015)
    • 2015-2017 - remont elewacji budynku szkoły wraz z wymianą stolarki okiennej i drzwiowej, izolacja fundamentów i częściowa wymiana ogrodzenia
  10. Budynek zastępczy na czas remontu
    Budynek szkoły został na czas remontu wyłączony z eksploatacji (nie dotyczyło to segmentu sali gimnastycznej, która nie podlega remontowi). W związku z tym lekcje w latach szkolnych 2022/2023 i 2023/2024 zostały przeniesione do:
    • przedmioty ogólnokształcące: do budynku dawnego Gimnazjum nr 6 przy Placu Staszica 1 (główna siedziba ZST przeniesionego na czas remontu)
    • przedmioty zawodowe: do budynku CKZ sąsiadującego z remontowanym budynkiem ZST (ul. Ogniowa 2) (dotyczy również pierwszych miesięcy roku szkolnego 2024/2025)
    • WF: odbywał się normalnie w sali gimnastycznej ZST, ponieważ ten segment szkoły nie był remontowany (ul. Ogniowa 2)
    • biologia i geografia: odbywała się w swojej własnej tymczasowej pracowni biologiczno-geograficznej urządzonej na łączniku pomiędzy salą gimnastyczną a budynkiem dydaktycznym, ponieważ ten segment szkoły nie był remontowany (ul. Ogniowa 2)

Zakres robót:

Wyposażenie pracowni:
Oprócz posiadanego już przez szkołę sprzętu do nauki przedmiotów zawodowych i ogólnokształcących (zaprezentowanych w fotogaleriach pod opisem kierunków kształcenia) każda pracownia już jest lub zostanie wyposażona także w:

  • 12 projektorów 4K i 12 sterowanych bezprzewodowo 119-calowych ekranów projekcyjnych
  • 8 tablic interaktywnych
  • 4 monitory interaktywne
  • 9 telewizorów 4K 75-calowych (także w bibliotece i na auli)
  • 10 telewizorów 60-calowych
  • 1 telewizor 55-calowy
  • 21 telewizorów 50-calowych
  • 6 nowych komputerów do biblioteki
  • każda sala lekcyjna będzie wyposażona w elektryczne rolety w oknach
  • 12 sal lekcyjnych będzie wyposażonych w klimatyzację

Przeorganizowanie pomieszczeń:
W ramach remontu utworzono dwie dodatkowe sale lekcyjne. Pierwsza z sal (nr 001 pracownia informatyczna) powstała w miejscu dotychczasowego holu sklepiku (dawna harcówka „Drwalnia Łukasza 1977” – sala nr 013) i dotychczasowego magazynku (sala nr 007). Druga nowa sala (nr 109 pracownia robotyki) powstała kosztem zlikwidowania dwóch zapleczy i nieznacznego zmniejszenia sali nr 108. W tym przypadku przywrócony został oryginalny układ sal zgodnie z pierwotnym projektem szkoły sprzed 100 lat.

Inne zmiany obejmowały nieznaczne zmniejszenie jednej pracowni informatycznej ze względu na budowę windy, a także zwiększenie innej pracowni informatycznej kosztem zaplecza.

Ponadto wszystkie sale zostały ponumerowane na nowo i po nowemu zostały przydzielone przedmioty do poszczególnych sal.

Zmniejszeniu uległa także liczba „magazynków” i zapleczy – te pomieszczenia zaczęły pełnić bardziej przydatne funkcje (przerobiono na sale lekcyjne, toalety itp.). Pokazano to na poniższych schematach.

Toalety:
Zwiększono liczbę łazienek z wcześniejszych 3 do 7. Układ nowo zaplanowanych łazienek jest następujący – w piwnicy: 2 łazienki męskie, 1 damska; na parterze: 1 łazienka męska i 1 damska oraz na I piętrze: 1 łazienka męska i 1 damska. Na II piętrze brak łazienek dla uczniów. W piwnicy zaprojektowano również dodatkową łazienkę dla osób niepełnosprawnych. W każdej łazience zainstalowano nowe wyposażenie. Ściany łazienek zostały wyłożone białymi płytkami, zaś podłogi – płytkami drewnopodobnymi.

Ogólna liczba sanitariatów zapewnia potrzeby wymagane przepisami dla 710 uczniów oraz 70 osób obsługi (nauczycieli i personelu).

Winda:
Aby dostosować szkołę dla potrzeb osób niepełnosprawnych zaplanowano budowę windy. Powstała ona na zewnątrz budynku, przy dotychczasowym bocznym wejściu. Zaprojektowano windę „panoramiczną” szklaną. Wybrana lokalizacja wymagała adaptacji istniejących otworów okiennych na otwory wejściowe do windy oraz spowodowała likwidację lub zmianę układu pomieszczeń na wszystkich piętrach w miejscu montażu windy, co pokazano na schematach poniżej. Parametry techniczne windy: udźwig – 630 kg, liczba pasażerów – 8 osób, prędkość – 1 m/s, wymiary kabiny 1,1x1,4 metra, moc silnika 4,11 kW, w przypadku zaniku napięcia zjazd awaryjny do najbliższego przystanku.

Klimatyzacja:
Zaprojektowano jednostki klimatyzacyjne w następujących pomieszczeniach:

  • parter: sale 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 116, 118, 125, 126 (pomieszczenia sekretariatów, kadry kierowniczej szkoły, pracowników administracji, pedagoga, pokoju nauczycielskiego i 2 sale lekcyjne od strony południowej)
  • I piętro: sale 210, 212, 215, 216, 221 (serwerownia, scena auli i 3 sale lekcyjne od strony południowej)
  • II piętro: sale 301, 302, 303, 305, 306, 307, 313, 314, 315 (wszystkie 7 sal lekcyjnych i zaplecza)

Jednostki klimatyzacyjne zasilane są z jednego głównego agregatu (zlokalizowanego na terenie koło windy) o poborze mocy 25,7-32,1 kW. Szczególną uwagę zwrócono na montaż klimatyzacji we wszystkich pomieszczeniach na II piętrze ze względu na mocne nagrzewanie się dachu – temperatura w salach w okresie letnim od strony południowej sięgała 30-35°C.

Szatnia:
Dotychczas obsługę uczniów w szatni zapewniała szatniarka. Po remoncie szatnia jest samoobsługowa: zakupiono szafki dla uczniów – 650 szt. indywidualnych szafek zamykanych na klucz (z czego 506 szafek w samej szatni i dodatkowe 144 szafki na korytarzu). Ponadto szatnia uległa nieznacznemu powiększeniu kosztem pomieszczenia socjalnego (023). Przewidziano również zamurowanie czterech drzwi i pozostawienie pozostałych pięciu. Na podłodze wykonano posadzkę z płytek ceramicznych granitogresowych przeciwpoślizgowych.

Drzwi:
Wymieniono wszystkie drzwi (103 szt.) wewnątrz szkoły na nowe, drewniane. Ich styl odzwierciedla historyczny charakter. Ponadto w większości sal lekcyjnych na parterze i I piętrze poszerzono otwory drzwiowe i wstawiono podwójne drzwi o podwojonej szerokości (2x1 metr). Wszystkie drzwi są w kolorze RAL 9010 (biel alpejska). Główne drzwi wejściowe do szkoły, jako jedyne, ze względu na ich zabytkowy charakter (pochodzą prawdopodobnie z lat 20. XX wieku), nie zostały wymienione, a jedynie poddane renowacji.

Okna i rolety:
We wszystkich oknach na parterze oraz na I i II piętrze zamontowano elektryczne zdalnie sterowane rolety ułatwiające korzystanie z rzutników multimedialnych, tablic i monitorów interaktywnych. Ponadto wymieniono wszystkie okna na II piętrze (38 szt.) na nowe, drewniane. Okna na pozostałych piętrach nie uległy wymianie.

Ściany:
Odmalowano wszystkie pomieszczenia, a także pokryto ściany bezbarwnym lakierem do wysokości 1,60 m zabezpieczającym ściany przed zabrudzeniem (z wyjątkiem miejsc, gdzie położono tynki szlachetne). We wszystkich łazienkach położono płytki ceramiczne na całej wysokości ścian i na podłodze. Wszystkie ściany piwniczne wymagały całkowitego skucia tynków, osuszenia, wykonania iniekcji kurtynowej, nałożenia nowego tynku i zabezpieczenia przed wilgocią. Korytarze w piwnicy zostały obłożone kamieniem dekoracyjnym w kolorze cegły do wysokości 1,60 m. Na ścianach holu głównego, korytarzy parteru i I piętra oraz klatek schodowych (tylko w „starym” fragmencie szkoły zbudowanym w latach 1922-1924) wykonano tynk szlachetny w kolorach szarości, natomiast na auli – tynk szlachetny w kolorze kremowo-złotym. Ściany sal lekcyjnych odmalowano na biało. Dodatkowo na korytarzu w piwnicy w dwóch półokrągłych wnękach – dotychczas zamurowanych i wykorzystywanych jako magazynki – wykonano półokrągłe ławki. Przywrócono dzięki temu pierwotny historyczny układ tej części korytarza.

Podłogi:
Wymieniono podłogi w prawie wszystkich pomieszczeniach. Na parterze oraz na I i II piętrze zdemontowano zniszczony parkiet, a z holu głównego skuto 100-letnią posadzkę kamienną. Na korytarzach, holu i klatkach schodowych położono jasnoszare polerowane płytki granitowe Capitile Grey Granit 60×30,5×1 cm. W salach lekcyjnych na parterze oraz na I i II piętrze położono szlifowany, utwardzony i lakierowany parkiet dębowy układany w jodełkę, przy czym w kilku salach, w których parkiety były już niedawno wymieniane, nie demontowano ich, a jedynie przeprowadzono cyklinowanie. W toaletach na podłogach zaplanowano płytki ceramiczne. Natomiast posadzki w piwnicy wymagały uprzedniego skucia na głębokość 15-25 cm i dokonania wykopu w ziemi na głębokość kolejnych 40 cm w celu wykonania neutralizacji soli, grzybów i przeprowadzenia iniekcji strukturalnej (zabezpieczenia przed wnikaniem wilgoci). Po odtworzeniu posadzki wyłożono wszystkie podłogi w piwnicy płytkami ceramicznymi. Przeprowadzono także wyrównanie poziomu części podłóg w szkole, tzn. likwidację katedr/podestów dla nauczycieli w niektórych salach lekcyjnych, rozbiórkę wielopoziomowej podłogi z dawnej sali nr 120 – pracowni CNC (aktualnie sali nr 125) oraz zniwelowanie poziomu podłogi korytarza i sal lekcyjnych na II piętrze, gdzie dotychczas sale nr 301, 302 i 303 znajdowały się na poziomie 15-18 cm wyższym niż korytarz i inne sale lekcyjne na tym piętrze.

Schody:
Wykonano wymianę zniszczonych skrzypiących drewnianych okładzin schodów na jasnoszare polerowane płytki granitowe. Ponadto dotychczasowe balustrady, jako nie spełniające wymagań dotyczących wysokości, również podlegały całkowitej wymianie na nowe konstrukcji stalowej. Wyjątkiem jest tu balustrada przed aulą, która ze względu na zabytkowy charakter nie została wymieniona, a jedynie podwyższona do wymaganej wysokości 110 cm.

Oświetlenie:
Nową instalację oświetleniową oparto o oprawy LED w kolorze 4000K (neutralny biały). Wyjątkowo w auli zamontowano żyrandole oraz kinkiety dekoracyjne wyposażone w tradycyjne żarówki 60W. W salach lekcyjnych zaprojektowano w większości przypadków od 6 do 12 szt. opraw liniowych LED, każda o mocy 49 W. Dotychczasowe żyrandole na korytarzach na parterze i I piętrze oraz dotychczasowe świetlówki na korytarzach w piwnicy i na II piętrze zostały wymienione na oprawy liniowe LED, każda o mocy 18 W. Włączaniem oświetlenia na korytarzach i klatkach schodowych sterują czujniki ruchu.

Aula:
Wykonano nową podłogę z parkietu dębowego, częściowo skuto tynki i wykonano nowe tynki szlachetne w kolorze kremowo-złotym. Wykonano również nową scenę, której ściany i sufit obłożono panelami akustycznymi 3D i nowymi sztankietami do mocowania dekoracji (tła). Ponadto wykonano otwór pod trzecią parę drzwi wejściowych na aulę, zgodnie z historycznym stanem pierwotnym. Aulę wyposażono również w nowe tapicerowane krzesła (150 szt.), nowy system nagłośnieniowy, oświetleniowy, projektory, monitory i wentylację.

Ponadto wykonano:

  • wzmocnienie i naprawę konstrukcji dachu;
  • nową instalację elektryczną, wodno-kanalizacyjną, hydrantową, centralnego ogrzewania, teletechniczną, monitoringu, radiowęzła, telewizyjną, dzwonkową, systemu alarmowego i sygnalizacji pożarowej;
  • wentylację wskazanych pomieszczeń: m.in. auli, toalet oraz wszystkich pomieszczeń w piwnicy (sale lekcyjne, korytarz, szatnia, archiwum);
  • wyposażenie archiwum szkoły w regały samojezdne;
  • budowę ogrodzenia od strony ul. Ogniowej i Bulwarów oraz na tyłach sali gimnastycznej.

Termomodernizacja i neon (prace dodatkowe):
W ramach prac dodatkowych wykonano termomodernizację budynku szkoły (poprzedni remont elewacji przeprowadzany w latach 2015-2017 nie przewidywał wykonania ocieplenia budynku). Prace termodernizacyjne wykorzystano także do rozjaśnienia dotychczasowej kolorystyki elewacji. Po zakończeniu prac na ścianie frontowej zamontowano niebieski neon nawiązujący swym kształtem do oficjalnego logo Zespołu Szkół Technicznych używanego co najmniej od 1950 r.

Meble szkolne (odrębne zamówienie):
W ramach osobnego postępowania zaplanowano również dostawę nowych mebli dla uczniów i pracowników szkoły, m.in. nowych krzeseł, stołów, biurek, tablic itp. – łącznie prawie 2,7 tys. przedmiotów. Dostawa wyposażenia zaplanowana jest na IV kwartał 2024 roku. Szkołę po remoncie otwarto 2 września 2024 urządzoną tymczasowo w meble pochodzące sprzed remontu.

Remont nie obejmował sali gimnastycznej ani pomieszczeń do niej przyległych.

Pracownia mechatroniczna

Pracownia mechatroniczna

Pracownia elektrotechniki i elektroniki

Pracownia elektrotechniki i elektroniki

Toaleta dla uczniów

Toaleta dla uczniów

Winda

Winda

Indywidualne szafki dla uczniów

Indywidualne szafki dla uczniów

Drzwi do sal lekcyjnych

Drzwi do sal lekcyjnych

Zdalnie sterowane rolety elektryczne w sali nr 215

Zdalnie sterowane rolety elektryczne w sali nr 215

Tynki szlachetne na korytarzu na parterze

Tynki szlachetne na korytarzu na parterze

Klatka schodowa z polerowanymi płytkami granitowymi

Klatka schodowa z polerowanymi płytkami granitowymi

Aula im. Witolda Statkiewicza

Aula im. Witolda Statkiewicza

Regały samojezdne w archiwum szkoły

Regały samojezdne w archiwum szkoły

Elewacja szkoły po termomodernizacji wraz z neonem

Elewacja szkoły po termomodernizacji wraz z neonem

Porównanie układu sal po remoncie i przed remontem (2022/2024):