pomoc
Zespół Szkół Technicznych we Włocławku

Remont budynku dydaktycznego – fotoreportaż cz. 3


08.05.2023 22:20
Remont budynku dydaktycznego – fotoreportaż cz. 3

Zdjęcia wykonane 21 kwietnia 2023 r. są kolejnym cyklem reportażu z przebiegu prac remontowych realizowanych w ramach zadania modernizacji budynku dydaktycznego szkoły. Wykonane zdjęcia starają się odzwierciedlić ogólny stan zaawansowania robót na poszczególnych kondygnacjach i w poszczególnych salach lekcyjnych. Widoczne są pomieszczenia z wykonanymi zgrubnie nowymi tynkami ścian, instalacjami elektrycznymi i montażem zabudowy termoizolacyjnej pomieszczeń poddasza.

Rys historyczny:
W okresie międzywojennym szkołą zarządzało sześciu dyrektorów:

  • Stanisław Dąbrowski 1920-1922,
  • Kazimierz Kamiński 1922-1924,
  • Mieczysław Sikorski 1925-1932,
  • Edward Benken 1932-1933,
  • Teodor Markiewicz 1933-1937,
  • Kazimierz Wolski 1937-1939,
zaś warsztatami szkolnymi czterech kierowników:
  • Alojzy Erbrich 1920-1926,
  • Aleksander Kamkin 1926-1937,
  • Konstanty Turczyński 1937-1938,
  • Jan Józef Kaszyński 1938-1939.
Wszyscy legitymowali się tytułem inżyniera i zdobyli wykształcenie na świetnych uczelniach, np.:
  • absolwentem Wydziału Architektury Szkoły Sztuk Pięknych w Kazaniu i Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i Paryżu był S. Dąbrowski,
  • słynną warszawską Państwową Szkołę Budowy Maszyn i Elektrotechniki im. Hipolita Wawelberga i Stanisława Rotwanda ukończyli E. Benken i K. Wolski. Ten pierwszy był również absolwentem Wyższej Szkoły Papierniczej w Grenoble.
Kierownicy warsztatów szkolnych to inżynierowie:
  • A. Erbrich – Politechnika w Charlotenburgu,
  • A. Kamkin – Politechnika w Kijowie,
  • J. J. Kaszyński – Wyższa Szkoła Morska w Gdyni.
Świetne wykształcenie odebrali również nauczyciele i instruktorzy zawodu, np.:
  • Paweł Bojakowski – Konserwatorium Muzyczne w Krakowie,
  • inż. Leon Ciechanowski – Politechnika w Berlinie,
  • Tadeusz Cyprian Fopp i Ludwik Lidwin – Uniwersytet Jagielloński,
  • inż. Henryk Konopczyński – Politechnika Lwowska,
  • inż. Witold Statkiewicz – Politechnika Warszawska.
Społeczność szkolna czynnie uczestniczyła w życiu społecznym miasta i regionu.
  • Pierwszy kierownik warsztatów A. Erbrich działał we włocławskim oddziale Związku Harcerstwa Polskiego,
  • W. Statkiewicz zaangażował się w działalność Włocławskiego Towarzystwa Wioślarskiego,
  • L. Lidwin zaangażował się w działalność Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego,
  • A. Kamkin zaangażował się w działalność Stowarzyszenia Techników Kujawskich,
  • T. C. Fopp był redaktorem literackim „Słowa Kujawskiego”,
  • Ludwik Płoszay tworzył szatę graficzną „Życia Włocławka i Okolicy”,
  • Henryk Sokołowski wystawiał prace w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki.

Niektórzy wydawali prace popularyzujące wiedzę nt. teorii mechaniki: A. Kamkin, K. Wolski lub pedagogiki: Józef Ciembroniewicz. Uczniowie swoje zainteresowania pozaszkolne koncentrowali na aktywności w ZHP, Włocławskim Towarzystwie Wioślarskim i na niwie muzycznej, tworząc pod kierunkiem prof. P. Bojakowskiego, słynny w mieście i okolicy chór. Absolwenci szkoły, jako wykształcona kadra techniczna, zasilali zakłady przemysłowe i rzemieślnicze rozwijającego się w szybkim tempie miasta i regionu.

c.d.n.

Materiał historyczny opracowała dr Krystyna Grzesiak

Zdjęcia z 21 kwietnia 2023


W trakcie remontu ulegnie zmianie numeracja sal. W podpisach sale ponumerowano podwójnie – przed remontem i po remoncie po ukośniku (np. sala nr 013/001).

Sala nr 013/001.
Pracownia technologii.

Sala nr 013/001.
Pracownia technologii.

Sala nr 013/001.
Pracownia technologii. Wzmocnienie sufitu w miejscu wyburzenia ścianki działowej.

Sala nr 013/001.
Pracownia technologii. Wzmocnienie sufitu w miejscu wyburzenia ścianki działowej.

Sala nr 013/002.
Sklepik szkolny, który uległ zmniejszeniu na rzecz utworzenia nowej sali lekcyjnej nr 001 z poprzedniego zdjęcia.

Sala nr 013/002.
Sklepik szkolny, który uległ zmniejszeniu na rzecz utworzenia nowej sali lekcyjnej nr 001 z poprzedniego zdjęcia.

Korytarz w piwnicy.
Wykonanie pierwszej warstwy tynków.

Korytarz w piwnicy.
Wykonanie pierwszej warstwy tynków.

Sala nr 010A i 010B/008.
Przebudowa dwóch dawnych pomieszczeń magazynowych na toaletę męską dla uczniów (przeniesioną z dawnej lokalizacji, w miejscu której powstanie korytarz do windy).

Sala nr 010A i 010B/008.
Przebudowa dwóch dawnych pomieszczeń magazynowych na toaletę męską dla uczniów (przeniesioną z dawnej lokalizacji, w miejscu której powstanie korytarz do windy).

Sala nr 025/030.
Toaleta damska dla uczniów w ramach przebudowy została zmniejszona o kwadratową część widoczną po lewej stronie – powstanie tam osobne WC dla osób niepełnosprawnych z wejściem z korytarza.

Sala nr 025/030.
Toaleta damska dla uczniów w ramach przebudowy została zmniejszona o kwadratową część widoczną po lewej stronie – powstanie tam osobne WC dla osób niepełnosprawnych z wejściem z korytarza.

Sala 024/029.
Szatnia. Wykonano pierwszą warstwę tynków ściennych.

Sala 024/029.
Szatnia. Wykonano pierwszą warstwę tynków ściennych.

Sala 024/029.
Szatnia. Wykonano pierwszą warstwę tynków ściennych.

Sala 024/029.
Szatnia. Wykonano pierwszą warstwę tynków ściennych.

Korytarz w piwnicy.
Druga część korytarza. Nakładanie tynków na powierzchnię ścian.

Korytarz w piwnicy.
Druga część korytarza. Nakładanie tynków na powierzchnię ścian.

Korytarz w piwnicy.
Wykonano otwory drzwiowe do pomieszczeń służbowych konserwatora.

Korytarz w piwnicy.
Wykonano otwory drzwiowe do pomieszczeń służbowych konserwatora.

Sala nr 019/019.
Pracownia jęz. angielskiego. Ściany przygotowane do nałożenia tynków. W głębi sala języka niemieckiego nr 017/016.

Sala nr 019/019.
Pracownia jęz. angielskiego. Ściany przygotowane do nałożenia tynków. W głębi sala języka niemieckiego nr 017/016.

Korytarz na parterze.
Widok w kierunku pracowni BHP – sala nr 112A/114.

Korytarz na parterze.
Widok w kierunku pracowni BHP – sala nr 112A/114.

Korytarz na parterze.
Widok z końca szkoły.

Korytarz na parterze.
Widok z końca szkoły.

Korytarz na parterze.
Widok w kierunku drzwi wejściowych. Na zdjęciu widoczna jest różnica wysokości otworów drzwiowych do sal lekcyjnych. Sale po lewej (wraz z korytarzem) stanowią część szkoły wybudowaną w latach 1920-1924, zaś sale po prawej powstały w ramach rozbudowy szkoły w latach 1950-1953 i zastosowano wówczas inne wymiary futryn (wys. 280 cm). Dodatkowa wysokość była wykorzystana do wstawienia okien doświetlających korytarz. W ramach obecnego remontu to historyczne rozwiązanie zostanie zachowane. Same drzwi nie będą posiadały okienek.

Korytarz na parterze.
Widok w kierunku drzwi wejściowych. Na zdjęciu widoczna jest różnica wysokości otworów drzwiowych do sal lekcyjnych. Sale po lewej (wraz z korytarzem) stanowią część szkoły wybudowaną w latach 1920-1924, zaś sale po prawej powstały w ramach rozbudowy szkoły w latach 1950-1953 i zastosowano wówczas inne wymiary futryn (wys. 280 cm). Dodatkowa wysokość była wykorzystana do wstawienia okien doświetlających korytarz. W ramach obecnego remontu to historyczne rozwiązanie zostanie zachowane. Same drzwi nie będą posiadały okienek.

Sala nr 108/108.
Pracownia informatyki. Widok na nową ścianę działową, za którą powstała nowa sala nr 109 (pracownia robotyki). Długość sali przed przebudową: 12,15 metra, po przebudowie: 8,25 metra, zmniejszenie powierzchni o ok. 17 m2).

Sala nr 108/108.
Pracownia informatyki. Widok na nową ścianę działową, za którą powstała nowa sala nr 109 (pracownia robotyki). Długość sali przed przebudową: 12,15 metra, po przebudowie: 8,25 metra, zmniejszenie powierzchni o ok. 17 m2).

Sala nr 108.
Pracownia informatyki.

Sala nr 108.
Pracownia informatyki.

Sala nr 109.
Pracownia robotyki. Jest to nowa-stara sala, która istniała w tym miejscu w pierwotnym projekcie szkoły sprzed 100 lat. Na przestrzeni lat rozdzielono ją na 3 części: zaplecze dawnej sali nr 109, zaplecze dawnej sali nr 108 i powiększenie dawnej sali nr 108. W ramach aktualnego remontu zaplecza te zlikwidowano, salę nr 108 zmniejszono do pierwotnych wymiarów i odzyskano w ten sposób dawną salę lekcyjną. Nowa sala posiada wymiary wg projektu z 1920 roku: 8,56×5,74 metra (pow. 49 m2).

Sala nr 109.
Pracownia robotyki. Jest to nowa-stara sala, która istniała w tym miejscu w pierwotnym projekcie szkoły sprzed 100 lat. Na przestrzeni lat rozdzielono ją na 3 części: zaplecze dawnej sali nr 109, zaplecze dawnej sali nr 108 i powiększenie dawnej sali nr 108. W ramach aktualnego remontu zaplecza te zlikwidowano, salę nr 108 zmniejszono do pierwotnych wymiarów i odzyskano w ten sposób dawną salę lekcyjną. Nowa sala posiada wymiary wg projektu z 1920 roku: 8,56×5,74 metra (pow. 49 m2).

Sala nr 109/110.
Pracownia elektrotechniki.

Sala nr 109/110.
Pracownia elektrotechniki.

Sala nr 109/110.
Pracownia elektrotechniki.

Sala nr 109/110.
Pracownia elektrotechniki.

Sala nr 110/111.
Pracownia reklamy. Wykonano pierwszą warstwę tynków ściennych. Na podłodze widoczne wykonanie instalacji pod skrzynkę floorbox (gniazda podłogowe).

Sala nr 110/111.
Pracownia reklamy. Wykonano pierwszą warstwę tynków ściennych. Na podłodze widoczne wykonanie instalacji pod skrzynkę floorbox (gniazda podłogowe).

Sala nr 111/112.
Pracownia reklamy. Wykonano pierwszą warstwę tynków ściennych.

Sala nr 111/112.
Pracownia reklamy. Wykonano pierwszą warstwę tynków ściennych.

Sala nr 112/113.
Pracownia reklamy. Wykonano instalację elektryczną. Przygotowanie ścian do położenia tynków.

Sala nr 112/113.
Pracownia reklamy. Wykonano instalację elektryczną. Przygotowanie ścian do położenia tynków.

Sala nr 112/113.
Pracownia reklamy. Wykonano instalację elektryczną. Przygotowanie ścian do położenia tynków.

Sala nr 120/125.
Pracownia technologii. Stan bez zmian.

Sala nr 120/125.
Pracownia technologii. Stan bez zmian.

Sala nr 120/125.
Pracownia technologii. Stan bez zmian.

Sala nr 120/125.
Pracownia technologii. Stan bez zmian.

Sala nr 212/201.
Pracownia jęz. polskiego. Widoczne podłoże betonowe podłogi po zdemontowaniu desek i parkietu. W miejscu uskoku na podłodze dawno temu mogła istnieć ściana dzieląca salę na dwa pomieszczenia.

Sala nr 212/201.
Pracownia jęz. polskiego. Widoczne podłoże betonowe podłogi po zdemontowaniu desek i parkietu. W miejscu uskoku na podłodze dawno temu mogła istnieć ściana dzieląca salę na dwa pomieszczenia.

Sala nr 212/201.
Pracownia jęz. polskiego.

Sala nr 212/201.
Pracownia jęz. polskiego.

Sala nr 213/202.
Pracownia historii.

Sala nr 213/202.
Pracownia historii.

Sala nr 213/202.
Pracownia historii. Na podłodze widoczna nowa instalacja oświetleniowa do sali znajdującej się piętro niżej.

Sala nr 213/202.
Pracownia historii. Na podłodze widoczna nowa instalacja oświetleniowa do sali znajdującej się piętro niżej.

Sala nr 213/202.
Pracownia historii.

Sala nr 213/202.
Pracownia historii.

Sala nr 214/203.
Pracownia jęz. angielskiego.

Sala nr 214/203.
Pracownia jęz. angielskiego.

Sala nr 215/204.
Pracownia jęz. polskiego.

Sala nr 215/204.
Pracownia jęz. polskiego.

Sala nr 216/205.
Pracownia matematyki. Wykonano tynki ścienne, na podłodze widoczna nowa instalacja oświetleniowa do sali znajdującej się piętro niżej.

Sala nr 216/205.
Pracownia matematyki. Wykonano tynki ścienne, na podłodze widoczna nowa instalacja oświetleniowa do sali znajdującej się piętro niżej.

Sala nr 218/207.
Pracownia fizyki. Na podłodze widoczna nowa instalacja oświetleniowa do sali znajdującej się piętro niżej.

Sala nr 218/207.
Pracownia fizyki. Na podłodze widoczna nowa instalacja oświetleniowa do sali znajdującej się piętro niżej.

Sala nr 219/208.
Pracownia matematyki. Naprawa tynków ściennych.

Sala nr 219/208.
Pracownia matematyki. Naprawa tynków ściennych.

Sala nr 220/209.
Pracownia jęz. niemieckiego. Wykonano tynki ścienne.

Sala nr 220/209.
Pracownia jęz. niemieckiego. Wykonano tynki ścienne.

Sala nr 222/210.
Pracownia biologii. W tylnej ścianie sali zamurowano drzwi do zaplecza, które zostanie wykorzystane na gabinet psychologa szkolnego (sala nr 223/211).

Sala nr 222/210.
Pracownia biologii. W tylnej ścianie sali zamurowano drzwi do zaplecza, które zostanie wykorzystane na gabinet psychologa szkolnego (sala nr 223/211).

Sala nr 223/211.
Gabinet psychologa szkolnego.

Sala nr 223/211.
Gabinet psychologa szkolnego.

Sala nr 226/215.
Biblioteka.

Sala nr 226/215.
Biblioteka.

Sala nr 226/215.
Biblioteka. Instalacja wodno-kanalizacyjna prowadząca do WC dla nauczycieli na II piętrze.

Sala nr 226/215.
Biblioteka. Instalacja wodno-kanalizacyjna prowadząca do WC dla nauczycieli na II piętrze.

Sala nr 227/216.
Pracownia jęz. polskiego.

Sala nr 227/216.
Pracownia jęz. polskiego.

Scena auli.

Scena auli.

Scena auli.
Zdemontowana podłoga podwyższenia sceny.

Scena auli.
Zdemontowana podłoga podwyższenia sceny.

Scena auli.
Konstrukcja nośna podwyższenia sceny pozostanie zachowana.

Scena auli.
Konstrukcja nośna podwyższenia sceny pozostanie zachowana.

Scena auli.
Konstrukcja nośna podwyższenia sceny pozostanie zachowana.

Scena auli.
Konstrukcja nośna podwyższenia sceny pozostanie zachowana.

Korytarz przed wejściem do auli.
Montaż instalacji elektrycznej i systemu ppoż.

Korytarz przed wejściem do auli.
Montaż instalacji elektrycznej i systemu ppoż.

Korytarz przed wejściem do auli.
Montaż instalacji elektrycznej i systemu ppoż. Nad drzwiami do auli ujawniły się ślady po dawnych łukach – podobne łuki istniały (istnieją nadal i zostaną zachowane po remoncie) od wewnątrz auli. Remont nie przewiduje jednak rekonstrukcji tych łuków od strony korytarza.

Korytarz przed wejściem do auli.
Montaż instalacji elektrycznej i systemu ppoż. Nad drzwiami do auli ujawniły się ślady po dawnych łukach – podobne łuki istniały (istnieją nadal i zostaną zachowane po remoncie) od wewnątrz auli. Remont nie przewiduje jednak rekonstrukcji tych łuków od strony korytarza.

Korytarz na I piętrze.
Widok w kierunku auli. Montaż instalacji elektrycznej i systemu ppoż.

Korytarz na I piętrze.
Widok w kierunku auli. Montaż instalacji elektrycznej i systemu ppoż.

Korytarz na I piętrze.
Widok w kierunku auli. Po prawej widoczne wykonanie wzmocnień ścian prętami stalowymi.

Korytarz na I piętrze.
Widok w kierunku auli. Po prawej widoczne wykonanie wzmocnień ścian prętami stalowymi.

Korytarz na I piętrze.
Widok sufitu przy środkowej klatce schodowej. Leżaki pod instalację elektryczną.

Korytarz na I piętrze.
Widok sufitu przy środkowej klatce schodowej. Leżaki pod instalację elektryczną.

Klatka schodowa prowadząca na II piętro.

Klatka schodowa prowadząca na II piętro.

Sala nr 301/301.
Pracownia informatyki.

Sala nr 301/301.
Pracownia informatyki.

Sala nr 301/301.
Pracownia informatyki. Przesunięto drzwi wejściowe do sali.

Sala nr 301/301.
Pracownia informatyki. Przesunięto drzwi wejściowe do sali.

Sala nr 302/302.
Pracownia informatyki.

Sala nr 302/302.
Pracownia informatyki.

Sala nr 303/303.
Pracownia informatyki. Sala została powiększona dzięki likwidacji zaplecza. Na podłodze widoczne wykonanie instalacji pod dwie skrzynki floorbox (gniazda podłogowe).

Sala nr 303/303.
Pracownia informatyki. Sala została powiększona dzięki likwidacji zaplecza. Na podłodze widoczne wykonanie instalacji pod dwie skrzynki floorbox (gniazda podłogowe).

Sala nr 303/303
Pracownia informatyki. Sala została powiększona dzięki likwidacji zaplecza (długość sali przed przebudową: 7,08 metra, po przebudowie: 10,83 metra, zwiększenie powierzchni o ok. 20 m2). Istniejące wcześniej przejście (przez zaplecze) z sali nr 302 do 303 pozostało jednak zachowane (drzwi na wprost). Po lewej wykonano nowe wejście do sali nr 303. Na podłodze widoczne wykonanie instalacji pod dwie skrzynki floorbox (gniazda podłogowe).

Sala nr 303/303
Pracownia informatyki. Sala została powiększona dzięki likwidacji zaplecza (długość sali przed przebudową: 7,08 metra, po przebudowie: 10,83 metra, zwiększenie powierzchni o ok. 20 m2). Istniejące wcześniej przejście (przez zaplecze) z sali nr 302 do 303 pozostało jednak zachowane (drzwi na wprost). Po lewej wykonano nowe wejście do sali nr 303. Na podłodze widoczne wykonanie instalacji pod dwie skrzynki floorbox (gniazda podłogowe).

Sala nr 303/303.
Wykonanie instalacji skrzynkę floorbox (gniazda podłogowe). Pod betonową wylewką odkryto drewnianą konstrukcję stropu.

Sala nr 303/303.
Wykonanie instalacji skrzynkę floorbox (gniazda podłogowe). Pod betonową wylewką odkryto drewnianą konstrukcję stropu.

Sala nr 304/308
Pracownia informatyki.

Sala nr 304/308
Pracownia informatyki.

Sala nr 304/308
Pracownia informatyki. Po przebudowie sala zostanie zmniejszona do miejsca pionowego kucia w ścianie (długość sali przed przebudową: 12,87 metra, po przebudowie: 9,18 metra, zmniejszenie powierzchni o ok. 18 m2). W miejscu zabranej przestrzeni, między szerokim wejściem (pośrodku zdjęcia) a oknami, powstanie korytarz prowadzący do windy, która będzie posiadała wejście w miejscu okna. Po lewej wykonano nowe wejście do sali. Po prawej widać drzwi do dawnej serwerowni, którą obecnie planuje się zagospodarować na pomieszczenie magazynowe.

Sala nr 304/308
Pracownia informatyki. Po przebudowie sala zostanie zmniejszona do miejsca pionowego kucia w ścianie (długość sali przed przebudową: 12,87 metra, po przebudowie: 9,18 metra, zmniejszenie powierzchni o ok. 18 m2). W miejscu zabranej przestrzeni, między szerokim wejściem (pośrodku zdjęcia) a oknami, powstanie korytarz prowadzący do windy, która będzie posiadała wejście w miejscu okna. Po lewej wykonano nowe wejście do sali. Po prawej widać drzwi do dawnej serwerowni, którą obecnie planuje się zagospodarować na pomieszczenie magazynowe.

Fragment dawnej sali informatycznej nr 304.
Po przebudowie sala zostanie zmniejszona o część widoczną na zdjęciu. Powstanie tu korytarz prowadzący do windy. Po lewej w głębi znajduje się fragment korytarza prowadzącego wzdłuż II piętra – w rogu przy podłodze widać ślad po zamurowanych drzwiach do sali nr 303/303 (wykonano nowe wejście w innym miejscu). Po prawej drzwi do serwerowni/pomieszczeń magazynowych.

Fragment dawnej sali informatycznej nr 304.
Po przebudowie sala zostanie zmniejszona o część widoczną na zdjęciu. Powstanie tu korytarz prowadzący do windy. Po lewej w głębi znajduje się fragment korytarza prowadzącego wzdłuż II piętra – w rogu przy podłodze widać ślad po zamurowanych drzwiach do sali nr 303/303 (wykonano nowe wejście w innym miejscu). Po prawej drzwi do serwerowni/pomieszczeń magazynowych.

Sala nr 304A/306.
Serwerownia/pomieszczenie magazynowe.

Sala nr 304A/306.
Serwerownia/pomieszczenie magazynowe.

Sala nr 304A/305.
Serwerownia/pomieszczenie magazynowe. Wejście nad kopułę auli.

Sala nr 304A/305.
Serwerownia/pomieszczenie magazynowe. Wejście nad kopułę auli.

Sala nr 304A/306.
Serwerownia/pomieszczenie magazynowe. Za oknem widoczny dach budynku CKZ.

Sala nr 304A/306.
Serwerownia/pomieszczenie magazynowe. Za oknem widoczny dach budynku CKZ.

Sala nr 305/309.
Pracownia informatyki.

Sala nr 305/309.
Pracownia informatyki.

Sala nr 310.
Zaplecze, które dotychczas posiadało wejście tylko z sali 305/309, teraz będzie dostępne bezpośrednio z korytarza i otrzyma nr 310. Będzie tu urządzony mini-pokój nauczycielski i toaleta dla nauczycieli.

Sala nr 310.
Zaplecze, które dotychczas posiadało wejście tylko z sali 305/309, teraz będzie dostępne bezpośrednio z korytarza i otrzyma nr 310. Będzie tu urządzony mini-pokój nauczycielski i toaleta dla nauczycieli.

Strych (pomieszczenie nr 306/312).
Widoczne wykonanie izolacji termicznej, ognioodpornej. Za trzecim filarem widać kończący się w tym miejscu nieużywany od dawna gruby komin kotłowy. Zaczyna się on w kotłowni w piwnicy i przechodzi przez pokój nauczycielski na parterze i salę nr 222/210 na I piętrze. W ramach remontu poddasza w latach 2008-2009 komin skrócono do tego miejsca. Na równi z kominem widać odznaczającą się na podłodze poprzeczną linię. Jest to 70-letni ślad po rozbudowie budynku szkoły, która miała miejsce w latach 1950-1953. Przed rozbudową (tzn. w latach 1920-1950) budynek kończył się w miejscu tej linii i był 28 metrów krótszy niż dziś.

Strych (pomieszczenie nr 306/312).
Widoczne wykonanie izolacji termicznej, ognioodpornej. Za trzecim filarem widać kończący się w tym miejscu nieużywany od dawna gruby komin kotłowy. Zaczyna się on w kotłowni w piwnicy i przechodzi przez pokój nauczycielski na parterze i salę nr 222/210 na I piętrze. W ramach remontu poddasza w latach 2008-2009 komin skrócono do tego miejsca. Na równi z kominem widać odznaczającą się na podłodze poprzeczną linię. Jest to 70-letni ślad po rozbudowie budynku szkoły, która miała miejsce w latach 1950-1953. Przed rozbudową (tzn. w latach 1920-1950) budynek kończył się w miejscu tej linii i był 28 metrów krótszy niż dziś.

Strych (pomieszczenie nr 306/312).
Widoczne wykonanie izolacji termicznej, ognioodpornej. Po lewej pozostałość po kominie kotłowym.

Strych (pomieszczenie nr 306/312).
Widoczne wykonanie izolacji termicznej, ognioodpornej. Po lewej pozostałość po kominie kotłowym.

Sala nr 307/313.
Pracownia reklamy.

Sala nr 307/313.
Pracownia reklamy.

Sala nr 307/313.
Pracownia reklamy.

Sala nr 307/313.
Pracownia reklamy.

Sala nr 307/313.
Pracownia reklamy. Instalacja hydrantowa.

Sala nr 307/313.
Pracownia reklamy. Instalacja hydrantowa.

Zaplecze między salami 307/313 i 308/315.
Zaplecze po remoncie otrzyma nr 314. Widoczna technika nakładania gładzi.

Zaplecze między salami 307/313 i 308/315.
Zaplecze po remoncie otrzyma nr 314. Widoczna technika nakładania gładzi.

Sala nr 308/315.
Pracownia informatyki.

Sala nr 308/315.
Pracownia informatyki.

Korytarz na II piętrze.
Widok w kierunku sal nr 301-305/301-309.

Korytarz na II piętrze.
Widok w kierunku sal nr 301-305/301-309.

Korytarz na II piętrze.
Widok od strony sali nr 303/303 w kierunku klatki schodowej.

Korytarz na II piętrze.
Widok od strony sali nr 303/303 w kierunku klatki schodowej.