pomoc
Zespół Szkół Technicznych we Włocławku

Remont budynku dydaktycznego – fotoreportaż cz. 9


20.11.2023 18:44
Remont budynku dydaktycznego – fotoreportaż cz. 9

Nowa elewacja w jaśniejszych kolorach i okładziny ścian korytarza w kolorze cegieł.

Wdrożono kolejny etap robót modernizacyjnych budynku szkoły. Specjaliści od elewacji kontynuują roboty związane z wykonaniem termomodernizacji szkoły nadając ścianom jaśniejszą kolorystykę, a glazurnicy rozpoczęli prace polegające na okładaniu ścian dolnego korytarza płytkami w kolorze cegieł. Szkole przywracany jest pierwotny wygląd z wykorzystaniem nowych technologii i nowoczesnych materiałów. Z każdym dniem wnętrza i elewacja uzyskują nowe i trwałe wykończenie a budynek szkoły pięknieje. Za chwilę nastąpi montaż drzwi do pomieszczeń ulokowanych na pierwszym piętrze. Na stulecie powstania budynku przeprowadzamy remont stulecia!

Ciąg dalszy z historii szkoły (cz. 7):
Wojenna dewastacja budynku warsztatów szkolnych i wywiezienie sprzętu przez okupanta spowodowała trudności z uruchomieniem praktycznej nauki zawodu. Nauczyciele i uczniowie pod przewodnictwem pierwszego powojennego kierownika warsztatów Leonarda Kulki (1945-1954) samodzielnie zdobywali podstawowe wyposażenie. Placówka systematycznie rozwijała się, łącząc działalność dydaktyczno-wychowawczą z techniczno-produkcyjną. Coraz szersza kooperacja z zakładami przemysłowymi umożliwiała zaopatrzenie w surowce i realizację programów nauczania. Oprócz uczniów pod kierunkiem nauczycieli zawodu pracę wykonywali pracownicy produkcyjni. W 1954 r. nastąpiła zmiana na stanowisku kierownika warsztatów. L. Kulkę zastąpił Kazimierz Nowotka (1954-1956), a w latach 1956-1974 funkcję tę pełnił Jerzy Lota.

W latach 60. i 70. warsztaty współpracowały z zakładami przemysłowymi z całej Polski, wytwarzając dla nich maszyny i narzędzia. W latach 1963-1968 wyprodukowały wiele urządzeń medycznych dla włocławskiego szpitala. W pierwszej połowie lat 70. osiągnęły szczyt swych mocy przerobowych. Od 1945 r. do 1975 r. praktyczną naukę zawodu w warsztatach szkolnych odbyło 5260 uczniów następujących specjalności: elektromonter maszyn i urządzeń elektrycznych, frezer, szlifierz, ślusarz maszyn i urządzeń przemysłowych, ślusarz mechanik, ślusarz narzędziowy, tokarz. Ponadto kwalifikacje zawodowe zdobyli tam technicy elektrycy (360), technicy mechanicy (3876), nauczyciele zawodu (1960). W takiej sytuacji gmach warsztatów okazał się zbyt mały i władze miasta podjęły decyzję o rozbudowie. Inwestycję realizowano w latach 1973-1975. W dniu 1 października 1975 r. oddano do użytku dobudowaną część, w której umieszczono następujące działy: montaż, spawalnię, ślusarnię i tokarki. W latach 80. stopniowo kończyła się kooperacja warsztatów z zakładami pracy. Kryzys gospodarczy i zmiana ustroju polityczno-gospodarczego z początku lat 90. spowodowały trudną sytuację ekonomiczną warsztatów. Nadal kształcono w zawodach: frezer, mechanik precyzyjny, operator obrabiarek skrawających, ślusarz mechanik, ślusarz spawacz, tokarz. Organizatorami działalności warsztatów byli kolejni kierownicy: Czesław Lelewski (1974-1980), Eugeniusz Politowski (1980-1981), Jan Rupczak (1981-1983), Zbigniew Rudy (1983-1991), Jan Mirzejowski (1991-1998) i Zbigniew Tymiński (1998-2005).

Materiał historyczny opracowała dr Krystyna Grzesiak.

Inne fotorelacje z przebiegu remontu:

Zdjęcia z 8 listopada 2023


W trakcie remontu ulegnie zmianie numeracja sal. W podpisach sale ponumerowano podwójnie – przed remontem i po remoncie po ukośniku (np. sala nr 013/001).

Budynek szkoły od frontu.
Przygotowanie konstrukcji do wykonania remontu wnęk wokół okien i wejścia głównego do szkoły. Porównując prawą i lewą część zdjęcia widać rozjaśnioną kolorystykę elewacji w miejscach, w których zakończono prace.

Budynek szkoły od frontu.
Przygotowanie konstrukcji do wykonania remontu wnęk wokół okien i wejścia głównego do szkoły. Porównując prawą i lewą część zdjęcia widać rozjaśnioną kolorystykę elewacji w miejscach, w których zakończono prace.

Budynek szkoły od frontu.
Prawa część ściany frontowej z wykonaną termomodernizacją w nowych jaśniejszych kolorach.

Budynek szkoły od frontu.
Prawa część ściany frontowej z wykonaną termomodernizacją w nowych jaśniejszych kolorach.

Budynek szkoły od strony Wisły.
Obecnie prace termomodernizacyjne prowadzone są na ścianie od strony Wisły.

Budynek szkoły od strony Wisły.
Obecnie prace termomodernizacyjne prowadzone są na ścianie od strony Wisły.

Boczne wejście do szkoły (rozebrany przedsionek).
Przygotowane szalunki pod wylanie fundamentów do zamontowania stalowej konstrukcji windy zewnętrznej.

Boczne wejście do szkoły (rozebrany przedsionek).
Przygotowane szalunki pod wylanie fundamentów do zamontowania stalowej konstrukcji windy zewnętrznej.

Boczne wejście do szkoły (rozebrany przedsionek).
Po wykonaniu fundamentów do zamontowania windy przybudówka wejścia zostanie odbudowana. Na górze nad lampą wykonano prostokątny otwór wlotowy systemu wentylacyjnego - wewnątrz szkoły znajduje się on na zapleczu sceny (229/220).

Boczne wejście do szkoły (rozebrany przedsionek).
Po wykonaniu fundamentów do zamontowania windy przybudówka wejścia zostanie odbudowana. Na górze nad lampą wykonano prostokątny otwór wlotowy systemu wentylacyjnego - wewnątrz szkoły znajduje się on na zapleczu sceny (229/220).

Okno od szatni.
W tym miejscu zostaną wykonane dodatkowe schody prowadzące do szatni. W porównaniu ze zdjęciem z 4 sierpnia 2023 nie odnotowano tu żadnych zmian.

Okno od szatni.
W tym miejscu zostaną wykonane dodatkowe schody prowadzące do szatni. W porównaniu ze zdjęciem z 4 sierpnia 2023 nie odnotowano tu żadnych zmian.

Korytarz w piwnicy.
Widok od strony szatni w kierunku przodu szkoły. Rozpoczęcie prac przez glazurników polegające na położeniu kamienia dekoracyjnego imitującego cegłę. Po montażu zostanie wykonana ich impregnacja. Zabezpieczone płytki nie będą wchłaniały brudu i staną się antystatyczne dla kurzu. Preparat ożywi też ich kolor, podkreślone będą przebarwienia i faktura wiernie imitująca naturalny kolor.

Korytarz w piwnicy.
Widok od strony szatni w kierunku przodu szkoły. Rozpoczęcie prac przez glazurników polegające na położeniu kamienia dekoracyjnego imitującego cegłę. Po montażu zostanie wykonana ich impregnacja. Zabezpieczone płytki nie będą wchłaniały brudu i staną się antystatyczne dla kurzu. Preparat ożywi też ich kolor, podkreślone będą przebarwienia i faktura wiernie imitująca naturalny kolor.

Korytarz w piwnicy.
Montaż takiego kamienia przewidziano tylko na korytarzu w piwnicy.

Korytarz w piwnicy.
Montaż takiego kamienia przewidziano tylko na korytarzu w piwnicy.

Korytarz w piwnicy.
Za ścianą po prawej stronie znajduje się archiwum szkoły (pomieszczenie nr 005/003).

Korytarz w piwnicy.
Za ścianą po prawej stronie znajduje się archiwum szkoły (pomieszczenie nr 005/003).

Korytarz w piwnicy.
Lewa ściana korytarza w piwnicy patrząc od przodu szkoły. W drugim wejściu od lewej znajduje się korytarz prowadzący do projektowanej windy.

Korytarz w piwnicy.
Lewa ściana korytarza w piwnicy patrząc od przodu szkoły. W drugim wejściu od lewej znajduje się korytarz prowadzący do projektowanej windy.

Korytarz w piwnicy.
Po prawej korytarz prowadzący w kierunku projektowanej windy.

Korytarz w piwnicy.
Po prawej korytarz prowadzący w kierunku projektowanej windy.

Korytarz w piwnicy.
Dawne WC męskie (026) przebudowano w fragment korytarza prowadzącego w kierunku projektowanej windy, która znajdzie się za plecami osoby fotografującej. Na wprost pomieszczenie socjalne (2/007).

Korytarz w piwnicy.
Dawne WC męskie (026) przebudowano w fragment korytarza prowadzącego w kierunku projektowanej windy, która znajdzie się za plecami osoby fotografującej. Na wprost pomieszczenie socjalne (2/007).

Korytarz w piwnicy.
Dawne WC męskie (026) przebudowano w fragment korytarza prowadzącego w kierunku projektowanej windy, która znajdzie się za plecami osoby fotografującej. Na wprost pomieszczenie socjalne (2/007).

Korytarz w piwnicy.
Dawne WC męskie (026) przebudowano w fragment korytarza prowadzącego w kierunku projektowanej windy, która znajdzie się za plecami osoby fotografującej. Na wprost pomieszczenie socjalne (2/007).

Korytarz na parterze.
Widoczne instalacje elektryczne i awaryjne.

Korytarz na parterze.
Widoczne instalacje elektryczne i awaryjne.

Korytarz na I piętrze.
Nowe przeszklone drzwi wejściowe do auli.

Korytarz na I piętrze.
Nowe przeszklone drzwi wejściowe do auli.

Korytarz na I piętrze.
Nowe przeszklone drzwi wejściowe do auli.

Korytarz na I piętrze.
Nowe przeszklone drzwi wejściowe do auli.

Korytarz na I piętrze.
Ościeża do zamontowania w otworach ściennych.

Korytarz na I piętrze.
Ościeża do zamontowania w otworach ściennych.

Korytarz na I piętrze.
Ościeże drzwiowe z naświetlem.

Korytarz na I piętrze.
Ościeże drzwiowe z naświetlem.

Korytarz na I piętrze.
Przygotowane ościeża i drzwi do zamontowania do pomieszczeń na I piętrze.

Korytarz na I piętrze.
Przygotowane ościeża i drzwi do zamontowania do pomieszczeń na I piętrze.

WC damski (pomieszczenie nr 214/dawne zaplecze od sali nr 226).
Łazienka w nowej aranżacji. Po lewej zamontowane zostaną kabiny, po prawej umywalki.

WC damski (pomieszczenie nr 214/dawne zaplecze od sali nr 226).
Łazienka w nowej aranżacji. Po lewej zamontowane zostaną kabiny, po prawej umywalki.

Sala nr 219/208.
Pracownia matematyczna. Zamontowano 2 lampy LED 43W doświetlające tablice. Lampy posiadają odbłyśnik kierujący światło w jedną stronę. Oświetlenie tablic będzie załączane osobnym łącznikiem zamontowanym przy stanowisku nauczyciela. Takie lampy przewidziano do montażu w prawie wszystkich salach lekcyjnych, zwykle po 1 sztuce (tutaj wyjątkowo 2 sztuki ze względu na projektowaną dużą powierzchnię tablic).

Sala nr 219/208.
Pracownia matematyczna. Zamontowano 2 lampy LED 43W doświetlające tablice. Lampy posiadają odbłyśnik kierujący światło w jedną stronę. Oświetlenie tablic będzie załączane osobnym łącznikiem zamontowanym przy stanowisku nauczyciela. Takie lampy przewidziano do montażu w prawie wszystkich salach lekcyjnych, zwykle po 1 sztuce (tutaj wyjątkowo 2 sztuki ze względu na projektowaną dużą powierzchnię tablic).

Korytarz na II piętrze.
Fragment dawnej sali nr 304 po przebudowie w fragment korytarza prowadzący do projektowanej windy. Widoczne nowe rury systemu wentylacyjnego. Na wprost drzwi do pomieszczenia nr 304A/306.

Korytarz na II piętrze.
Fragment dawnej sali nr 304 po przebudowie w fragment korytarza prowadzący do projektowanej windy. Widoczne nowe rury systemu wentylacyjnego. Na wprost drzwi do pomieszczenia nr 304A/306.